Leczenie rozcięgna podeszwowego Kraków

Jeżeli podczas poruszania się czujesz przeszywający ból w obrębie śródstopia lub pięty to możesz cierpieć na stan zapalny rozcięgna podeszwowego. Objawy są bardzo podobne jak w przypadku tzw. ostróg piętowych, a więc kłucie w okolicy pięty jakby w bucie znalazła się pinezka lub gwóźdź. Przenikliwy ból pojawia się dosłownie przy każdym kroku. Brzmi znajomo? W takim razie sprawdź, w jaki sposób powinno wyglądać leczenie rozcięgna podeszwowego? W Krakowie pomogliśmy już setkom pacjentów i jesteśmy przekonani, że możemy pomóc i Tobie.

Przeczytaj tekst, a dowiesz się w jaki sposób wyleczyć stan zapalny i jak zabezpieczyć stopy przed nawrotem dolegliwości? Pamiętaj, nie leczone schorzenie może prowadzić do zwapnień, które leczy się znacznie trudniej i dłużej.

Rozcięgno podeszwowe – co to w ogóle jest?

Rozcięgno podeszwowe jest to struktura łącząca piętę z palcami. Jest to swego rodzaju taśma, która napina się i rozluźnia podczas chodzenia, czy biegania. Z racji swoich funkcji każdego dnia rozcięgno podeszwowe narażone jest na przeciążenia, mniejsze lub większe w zależności od codziennych aktywności, rodzaju obuwia, czy też wagi danej osoby.

Stan zapalny rozcięgna podeszwowego – przyczyny

Jak już zostało wspomniane powyżej rozcięgno podeszwowe każdego dnia jest mniej lub bardziej obciążane. Chodzenie po twardych nawierzchniach jak beton, asfalt, płytki łazienkowe, czy nawet parkiet. Źle dobrane obuwie, które zmienia biomechanikę stopy, przeciążenia wynikające z ciężkiego treningu i w końcu nadwaga. To główne przyczyny zapalenia rozcięgna podeszwowego. O ile ludzka stopa nigdy nie była i nie będzie przystosowana do twardych nawierzchni (z tym trzeba się pogodzić) to jednak kwestie nadwagi i niewygodnego obuwia są jak najbardziej do przezwyciężenia. Eliminując przyczyny, bądź przynajmniej ich część wzrasta szansa na to, że po wyleczeniu stanu zapalnego problem z rozcięgnem nie powróci, tym bardziej gdy stopy zostaną odpowiednio zabezpieczone wkładkami. O tym przeczytasz w dalszej części tekstu.

Zapalenie rozcięgna podeszwowego – grupy ryzyka

Sportowcy (głównie biegacze i chodziarze), przewodnicy turystyczni, osoby pracujące fizycznie, także osoby pracujące wiele godzin w pozycji stojącej oraz kierowcy pojazdów – te grupy statystycznie najczęściej mają problemy z rozcięgnem podeszwowym. Jeżeli do rodzaju wykonywanej pracy dodać jeszcze kilka zbędnych kilogramów to mamy gotowy przepis na stan zapalny omawianej struktury. Dlatego tak ważna jest świadomość, w czym leży problem, jakie są przyczyny zapalenia rozcięgna podeszwowego? Nawet osoby, które nie mają stanu zapalnego, a wykonują codziennie zadania obciążające rozcięgno powinny pomyśleć o chodzeniu w indywidualnych wkładkach.

Leczenie zapalenia rozcięgna podeszwowego

By leczenie zapalenia rozcięgna podeszwowego było skuteczne powinno być wielotorowe. Oprócz zabiegów fizykoterapeutycznych jak np. fala uderzeniowa, czy laser wysokoenergetyczny stopa powinna być zabezpieczona wkładkami ortopedycznymi. Jednak wkładki powinny być wykonane konkretnie pod stopy pacjenta. Mieliśmy już trochę przypadków pacjentów, którzy trafili do nas z zapaleniem rozcięgna podeszwowego, a wcześniej na „własną rękę” próbowali się ratować wkładkami ortopedycznymi ze sklepu. Niestety efekt był mizerny. Z ich relacji często wynikało, że po rozpoczęciu używania „wkładek sklepowych” było jeszcze gorzej. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ każdy z nas ma inne stopy, inny wzrost, inną wagę, różnic jest bardzo wiele i trudno, żeby gotowe wkładki ortopedyczne wykonane według jednego, konkretnego szablonu, a różniące się tylko rozmiarem pasowały wszystkim, prawda?

Wkładki ortopedyczne na zapalenie rozcięgna podeszwowego

Nieodzownym elementem leczenia stanu zapalnego rozcięgna podeszwowego są indywidualne wkładki ortopedyczne zwłaszcza, że żyjemy w czasach, gdy jakość obuwia dostępnego w sklepach pozostawia wiele do życzenia. Modeluje się je na bazie komputerowego badania stóp, tzw. badania podoskopowego, które sprawdza rozkład nacisków na podłoże i pokazuje, w których miejscach stopa jest nadmiernie obciążona, a w których nie dociążona. Na podstawie takiego badania można przygotować pacjentowi idealnie dopasowane wkładki ortopedyczne, które zoptymalizują rozkład nacisków na podłoże poprawiając tym samym komfort codziennego poruszania się i zmniejszając dolegliwości bólowe. Modelowane przez nas wkładki ortopedyczne są wkładkami termoplastycznymi, a więc formowanymi na ciepło. Dzięki temu można jest wymodelować dla pacjenta w ciągu około 30 minut. Mało tego, można je później przemodelować i dopasować do aktualnego stanu stóp, co wydatnie poprawia korekcję.